aneb mé zkušenosti

2014-01-14-2

Není to složitá věda, ale zároveň není možné čekat, že se obytné auto bude řídit stejně, jako osobák. Nedá se to ani porovnat s obyčejnou, byť stejně velkou, ale prázdnou, dodávkou.

Proč? Zkusím popsat aspekty, které si, alespoň z mého pohledu, musí člověk zažít a proč by měl uvažovat nad řízením obytky jinak.

Pokud si to zažijete a budete si dávat pozor na věci, které se vás u řízení osobáku netýkají, bude to zábava.

Rozměry a váha

Naše nové Ducato není zrovna mrňousek.

 má skoro 6,5 metru na délku

→ skoro 3 metry na výšku

 a znatelně přes 2 metry na šířku

Ale co především: má naložené jen velmi lehce pod 3,5 tuny. A to už se řídí úplně jinak, než sebetěžší osobák.

Odříkat si desetkrát před spaním “pozor na brzdu”

Po přečtení následujících pár vět už klidně nečtěte dál. Když si zapamatujete jednu jedinou věc, nechť je to tato motlitba, kterou si raději odříkejte místo pohádky dětem na dobrou noc:

Třikrát otáčky, jednou brzda

Přeloženo do praxe:

→ kdykoliv to jde, brzděte motorem, i když bude auto při 3000 otáčkách z kopce řvát, ať mu dáte pokoj – ono to vydrží

→ obzvláště z prudších kopců (i u nás se najdou) nenechte obytku příliš rozjet, v náhlé krizové situaci (tou může být jen zatáčka) to nemusíte dobrzdit

→ nestůjte na brzdě déle než pár (doslova) vteřin, uvařit brzdy nechcete

Těžiště

Tak to tady rozhodně není proklatě nízko. Díky nábytku, který, aby plnil svůj účel, je naložený harampádím, a který je po celé výšce, se těžiště posouvá neúprosně výš.

To se samozřejmě projeví na manévrovatelnosti v zatáčkách, ale také při bočním větru. Takže pozor na to :).

Rozvor a zatáčky

Tohle si buď zapamatujete, nebo se to celkem rychle naučíte po prvním projetí ostřejší zatáčky vnitřkem. Ono to to zadní kolo má prostě o něco dál a tak si v utaženějších zatáčkách musíte více najet, aby v ní nezůstalo. Někdy o dost více. Zkusila jsem to rozkreslit :).

osobak

dodavka-spatne

dodavka-spravne

Šířka zrcátek

To, že se někde nevejdete do podjezdů, asi zmiňovat nemusím. I když seřízlých střech jsem už pár viděla. Pro mě však byla (nebo spíše stále je) větší výzvou šířka zrcátek.

Ano, nepíšu záměrně jen šířka. Auto jako takové moc široké není, ale oproti osobáku, který má zpětná zrcátka více zapuštěná do karoserie, na Ducatu jednoduše drze koukají celá ven. Takže vám bude málo platné, když si sice budete hlídat patníky, ale sejmete zrcátkem značku (ne-li hůř).

Mě se to málem povedlo. V Alpách. Vlevo kolmá kamenná stěna, šířka silnice tak akorát na Ducato se zavřenými dveřmi. Nebýt pohotového zařvání přítelova, dodnes by možná ve Švýcarsku měli na nás neblahou památku na značce. A my na zrcátku.

Spojka

Zatímco přítel po prvním projetí vypadal, jakoby v tom seděl za volantem odmalička, já jsem se učila, jak třeba správně řadit, celkem dlouho. Že má spojka doraz, který se opravdu musí zamáčknout při každém přeřazení, (hlavně, když už má něco za sebou).

Nebo že nákladní převodovka, která se údajně dává do tohoto typu dodávek, je háklivá na řazení o více rychlostních stupňů s přeskočením mězistupňů (třeba z 2 na 4). Správně byste prý měli na jedno zmáčknutí spojky řadící pákou rychle projet všechny stupně, které chcete přeskočit a až pak zařadit ten požadovaný.

Delší, než pár vteřinové držení zamáčknuté spojky samozřejmě neseká dobrotu.

Buďte ohleduplní

V zatáčkách jste méně obratní, do kopce se hůře rozjíždí, z kopce musíte preventivně pomaleji. Vlastně snad za všech situací máte potenciál někoho brzdit.

A protože jsou obytky určené k cestování, je více než pravděpodobné, že i budete. Berte proto ohled na ostatní, kteří musejí pospíchat i když vy se zrovna kocháte, nebo se jen snažíte vyjet či sjet alpský krpál.

Až se bude dát uhnout, udělejte to. Nechte svůj byt na cestách na chvíli odpočinout a pusťte kolonu, co se za vámi vytvořila.

V obytce totiž nikam nepospícháte.