Vraťme se na chvíli z letních radovánek zpátky do zimy. Téma více než aktuální je totiž zazimování obytky. Tentokrát jsem požádala svoji silnější polovičku o sepsání osnovy článku a tady ho přináším.
Příprava obytného auta na zimu je poněkud složitější problém vzhledem k rozdílnosti konstrukcí a typům použitých dílů a technologií. V zásadě se ale obecně stejná pravidla týkají rozvodu vody a odpadu, ošetření interiéru a těsnění.
Voda
Co se týče vody, zde je situace jasná. Všechna voda, která není ošetřena proti zamrznutí, musí pryč. Ta, kterou nelze na 100% vypustit, se musí proti zamrznutí ošetřit. Určitě je potřeba vypustit vodu z bojleru a nádrže na pitnou/užitkovou vodu, stejně tak vyfoukat hadice, kterými tato voda teče, ideálně kompresorem pod tlakem okolo 1 baru. Výrazně větší tlak by tyto rozvody mohl poškodit. Dále je dobré otevřít vodovodní baterie, ať z nich může veškerá zbytková voda vyschnout.
Při té příležitosti dáme do odpadu nějaký čistící prostředek do odpadu určený, ale zase nikterak extrémně agresivní. Zde se poměrně osvědčily ekologické značky, které už ze své podstaty nejsou příliš agresivní vůči různým těsněním, ale svou práci odvedou. Odpady nám tak při vyschnutí nezasmrádnou.
Po vypuštění a vyfoukání vody ze všech dostupných míst zkontrolujeme, zda nám voda nezůstala například v sifonech odpadu, a pokud ano, nalijeme tam na zimu trošku nemrznoucí kapaliny do ostřikovačů. Voda potom neudělá jednotný blok ledu, který by sifon rozlámal, ale jen ledovou třísť.
Vlhkost
Doporučujeme také na zimu do auta umístit odvlhčovač, ideálně chemický, který vlhkost vysychajícího systému pohlcuje a vůbec interiér vysuší. Pokud navíc použijeme odvlhčovač s vůní, auto to i za zimu příjemně provoní. Pokud toto činíme již v období, kdy přes noc může mrznout, necháme třeba dva dny temperovat v autě topení, aby měly všechny rozvody šanci vyschnout a dokapat. Při této příležitosti není od věci otevřít nádrž na užitkovou vodu a vyčistit ji a následně vysušit.
Nábytek
Pokud máme někde použitý čistě dřevěný nábytek, další věcí, na kterou bychom neměli zapomenout, je jej ošetřit přípravky k tomu určenými. Očistit zákoutí, kde se nám držely celou sezonu nečistoty, aby tam přes zimu nezatvrdly.
Těsnění
Dobře také zkontrolujeme těsnění na všech oknech a dveřích a ideálně je trošku ošetříme. Můžeme použít speciální přípravky, ale většinou stačí hadřík, na který stříkneme silikonový olej. Silikon obecně měkčenou pryž vyživuje a udržuje pružnou, takže nám v mrazech nepopraská. Zároveň olej odpuzuje vodu a tak těsnění chrání.
Efoy
Samozřejmostí pro majitele Efoy systému by měla být jejich demontáž z auta a uskladnění v teplotně příznivém prostředí, tedy nad +5 stupňů Celsia.
Plyn
U demontovatelných plynových bomb je dobré je také uschovat v teplejším prostředí a plynové rozvody nechat následně otevřené, aby mohly dýchat, a netvořil se v plynových hadicích vlivem poklesu teplot podtlak.
Autobaterie
U připojení baterií na přívod elektřiny je to poněkud složitější. Zde platí, že nejlepší bude se poradit s výrobcem. Vše totiž záleží na typu použité technologie, jako je typ nabíječe, na autě instalované solární panely, atd. V zásadě ale platí, že by obytka měla být napojená na síť elektrické energie a pokud je vše funkční jak má, postará se o obě baterie elektroblok.
Drobnosti na konec
No a nakonec necháme co nejvíce skříněk otevřených, ať v rámci možnosti větrají. To samé, ne-li dvojnásob, platí pro lednici.
Nesnažíme se auto zcela utěsnit proti vnikání čerstvého vzduchu zvenčí.
Také nedoporučujeme po dobu zimních měsíců auto temperovat. Tak bychom totiž udržovali v autě teplotu blízkou rosnému bodu a tím si do auta tahali více vlhkosti.
Mějte prosím na paměti, že tento článek je obecný a nelze jej tedy brát doslovně a striktně. Jak bylo zmíněno, některé technologie mohou vyžadovat jiné postupy než ty, které jsou v článku zmíněny. Je tedy důležité dbát návodu k použití od výrobce vozidla a brát v potaz jeho rad. Z tohoto důvodu nemůžeme za případné škody ručit :).
Napsat komentář